Dar vienas spindesys, dar vienas šou. Trečiadienį Šanchajaus automobilių parodos lankytojai gausiai užplūs parodos stendus. Tikimasi naujų modelių, kurių daugelis bus elektriniai, antplūdžio. Tai didžioji Kinijos el. automobilių gamintojų, pristatančių savo „išmaniuosius telefonus ant ratų“, vitrina.
Tačiau užkulisiuose tvyro nerimas. Auksiniai startuolių bangos metai jau baigėsi. Nors e. automobilių pardavimai Kinijoje ir toliau auga, šioje pramonės šakoje vyksta rinkos sukrėtimas.
Vos daugiau nei prieš dešimtmetį Kinijos vyriausybė pradėjo masiškai skatinti šį sektorių subsidijomis, mokesčių lengvatomis ir vietinėmis gamybos kvotomis. Į rinką įžengė šimtai naujų įmonių. Kai kurios jų turėjo novatoriškų idėjų, kitos – tiesiog norėdamos užsidirbti pinigų. Šiandien, pasak pramonės ekspertų, tik nedidelė dviženklė dalis šių bendrovių vis dar nepriklausomai veikia rinkoje. Daugelis likusių įmonių taip pat laikomos rizikingomis.
Kinija išlieka elektromobilių lyderė – 2024 m. buvo parduota daugiau kaip dvylika milijonų akumuliatorinių ir hibridinių transporto priemonių, tačiau konkurencija yra arši. Kainų karai, mažėjančios finansavimo galimybės ir investuotojų pasitraukimas verčia gamintojus pasiduoti.
Vienas naujausių pavyzdžių – Jiyue, bendras technologijų grupės Baidu ir įsitvirtinusio automobilių gamintojo Geely projektas . Tokie gamintojai kaip „WM Motor“, „Bordrin“, „Byton“ ir „Qiantu Motors“ jau seniai atšaukė savo planus. Kai kurie klientai liko su automobiliais be atnaujinimų ir be aptarnavimo.
Netgi pirmųjų dienų žvaigždės patiria sunkumų: „Nio“, „XPeng“ ir „ Li Auto“ – vardai, kurie pripažinti ir Vokietijoje – patiria spaudimą. „Nė viena iš šių trijų bendrovių galiausiai neišgyvens savarankiškai, jei jos nesusijungs“, – neseniai plačiai nuskambėjusioje internetinėje diskusijoje teigė Šanchajaus Tongji universiteto automobilių pramonės ekspertas Zhu Xichan. Tačiau šis įspėjimas yra ypač drastiškas.
Neginčijama, kad „Nio“ yra didžiausias probleminis vaikas tarp gerai žinomų naujokų, tai patvirtino ir Vokietijos automobilių ekspertė Beatrix Keim iš Automobilių tyrimų centro (CAR). „Jie persistengė su pradine modelių gama“, – sako Keim. Visai neseniai „Nio“ per metus įkūrė du naujus prekės ženklus, kurie prarijo papildomus išteklius.
Šiuo metu „Nio“ atleidžia darbuotojus Vokietijoje ir Europoje. „Aiškus ženklas, kad Europos rinkoje tai nepasiteisins. Nors aš asmeniškai manau, kad automobiliai yra labai gražūs“, – sako Keimas. Kinijos ekspertas Zhu taip pat mini ambicingą „Nio“ akumuliatorių keitimo sistemą, kuri yra per brangi ir nepasiteisino. „Greitasis įkrovimas ir ridos didinimas jau seniai tinka kasdieniam naudojimui“. Akumuliatorių keitimas išliks nišiniu produktu. Investicijos per didelės, o nauda per maža.
Tačiau Keimas mato geresnes kitų dviejų bendrovių perspektyvas. Bendrovė „Li Auto“ auga labai atsargiai ir turi turtingą savininką Li Xiangą, kuris yra visiškai susikoncentravęs į ją. Juk praėjusiais metais buvo parduota pusė milijono automobilių. Veikia ridos didinimo koncepcija, kai automobiliuose įrengtas ir elektros variklis, ir nedidelis benzininis variklis elektrai gaminti.
Tačiau aišku viena: pirmaujanti BYD iš Šendženo jau seniai yra atskira klasė. 2024 m. buvo parduota daugiau kaip keturi milijonai automobilių. Ir dar yra Tesla, kuri vis naujomis nuolaidomis didina kainų spaudimą. Jei negaminate kuo efektyviau, pralaimite.
Nors daugelis pradedančiųjų įmonių jau dabar kovoja dėl išlikimo, Kinijos technologijų įmonės taip pat pereina į puolimą. Pavyzdžiui,„Xiaomi“ švenčia sėkmę su savo sportiniu sedanu SU7. Pasak vieno pramonės eksperto, prekės ženklas spinduliuoja pasitikėjimą. „Xiaomi“ neišnyks per vieną naktį. Tai suteikia pirkėjams saugumo“.
Kita Kinijos technologijų milžinė „Huawei“ taip pat įsitraukė į šį procesą, nors ir be savo transporto priemonių. Bendrovė glaudžiai bendradarbiauja su automobilių gamintojais ir tiekia pagalbos vairuotojui ir informacijos ir pramogų sistemas. Transporto priemonės parduodamos „Huawei“ parduotuvėse kartu su išmaniaisiais telefonais ir kitomis technologijomis. Tokia strategija siekiama uždirbti pinigų, nerizikuojant gaminti pačių transporto priemonių. Kai kurie apžvalgininkai mano, kad galiausiai gali likti dešimt Kinijos gamintojų. Jie nebūtinai turi būti geriausi, bet tie, kurie turi didžiausią išliekamąją galią.