Europos Sąjunga atsisako anglies pluošto draudimo. Prieštaringai vertinama medžiaga nebus įtraukta į pavojingų medžiagų sąrašą, o tai reiškia, kad „McLaren“, „Ferrari“ ir kiti superautomobilių gamintojai gali ir toliau netrukdomai naudoti anglies pluoštą – bent jau kol kas.
Dabar jau aišku – anglies pluoštas nebus įtrauktas į Europos Sąjungos draudžiamų medžiagų sąrašą. Pastarosiomis savaitėmis buvo pasirodžiusios žinios apie galimą jos naudojimo apribojimą dėl galimo pavojaus aplinkai ir sveikatai. Dabar viskas rodo, kad ši medžiaga bus išbraukta iš naujų taisyklių projekto.
Cituodamas „Motor1 Italia“, Europos Parlamento atstovas patvirtino, kad anglies pluoštas bus išbrauktas iš kenksmingų medžiagų sąrašo ir kad Europoje parduodamuose automobiliuose jis galės būti naudojamas net ir po 2029 m.
Tai labai svarbus sprendimas, ypač sportinių automobilių ir elektromobilių gamintojams. McLaren, Ferrari, Koenigsegg ar Lamborghini savo automobilių konstrukcijoje naudoja anglį. Be šios medžiagos būtų sunku išlaikyti jų našumą ir mažą bendrąją masę.
Anglies pluoštas automobilių pramonėje
Anglies pluoštas automobilių pasaulyje debiutavo 1981 m., kai „McLaren“ jį panaudojo MP4/1 Formulės 1 automobiliui, ir nuo to laiko jis tapo nepakeičiamu superautomobilių statybiniu elementu. Lengva, tvirta ir itin tvirta medžiaga leidžia suderinti saugumą ir našumą.
Elektros automobiliuose anglis padeda kovoti su per dideliu svoriu, atsirandančiu dėl sunkių akumuliatorių. Lengvesnis automobilis reiškia didesnį nuvažiuojamą atstumą, geresnį valdymą ir mažesnes energijos sąnaudas. Šiuo metu apie 20 proc. pasaulinės anglies pluošto gamybos tenka automobilių pramonei. Apribojus jos naudojimą nukentėtų ne tik automobilių gamintojai, bet ir medžiagų tiekėjai, daugiausia iš Japonijos, pavyzdžiui, „Toray Industries“, „Teijin“ ir „Mitsubishi Chemical“.
Ar anglies pluoštas tikrai pavojingas?
ES pareigūnai savo pirminę poziciją grindė susirūpinimu dėl perdirbimo ir darbuotojų saugos. Buvo teigiama, kad problema yra anglies pluošto pjovimo ar laužymo metu ore plūduriuojantys mikropluoštai, kurie gali sukelti odos ir kvėpavimo takų sudirginimą. Ši medžiaga laikinai buvo priskirta prie švino, gyvsidabrio ar šešiavalenčio chromo.
Skirtingai nei šios medžiagos, anglis pati savaime nėra toksiška. Problema daugiausia susijusi su infrastruktūros, skirtos tinkamai ją perdirbti, trūkumu. Užuot uždraudus, sprendimą galėtų padėti rasti nauji sveikatos ir saugos standartai ir saugios perdirbimo technologijos.
ES sprendimas – tai palengvėjimas visai pramonei. Atrodo, kad nuo šiandien anglies pluoštas ir po 2029 m. bus legaliai naudojamas automobilių pramonėje. Ir nors prie šios temos tikriausiai bus grįžta dar kartą pakeitus aplinkosaugos direktyvas, Maranello ar Wokingo gamintojai gali būti ramūs – anglies monokokai, spoileriai ir ratlankiai iš Europos kelių neišnyks.